Årshjul for uteskole – uke for uke

 

Bli kjent – uke 34

De første skoleukene er det viktig å jobbe med klassemiljøet. Elevene skal få gode relasjoner til hverandre og til de voksne som skal jobbe med dem gjennom hele året. I 1. klasse, 8.klasse og 1. klasse på videregående er det ofte helt nye klasser der alle skal bli kjent med hverandre. På andre trinn kan det ha kommet nye elever som skal bli kjent med klassen. Ofte er det også godt med en «ny start» i etablerte klasser. Naturen er den beste læringsarenaen for dette arbeidet. Her er det lettere å snakke uformelt sammen, sette sammen varierte grupper, samarbeide og prate litt høyt og stimulere til frilek.  Målet for å ta med klassene ut kan derfor være «bare» dette i disse ukene.

Hvis dere starter opp med uteskole nå så kan det være fint med noen tips fra DNT om hva man skal ha med seg på tur med skolen; SFO eller barnehagen. Denne kan godt deles med foresatte. De har også tips om hvilket utstyr skolen bør ha hvis de satser på uteskole – og svar på ofte stilte spørsmål. Et prosjekt fra miljolare.no er å følge naturen året rundt og da bør man starte med en gang. Her er veiledningen til prosjektet men mange gode tips til aktiviteter. Hvis man skal ha faste uteskoledager kan det være lurt at elevene skriver et enkelt referat fra turen når de kommer tilbake på skolen. Leseskogen har en fin mal som kan brukes av de yngste elevene. 

I starten av et skoleår er det alltid fint med navnleker!

Knockout fungerer godt for å lære seg navn, men er morsom resten av året også.

Dyrenavn er en annen navnlek. Jeg har ofte brukt en lek som ligner litt på denne i kroppsøvingstimer. Elevene står i en ring. Jeg starter med å si navnet mitt og gjør samtidig en bevegelse (som kan passe til meg). Alle elevene gjentar navnet mitt og bevegelsen. Eleven ved siden av meg sier sitt navn og gjør en bevegelse. Alle elvene sier mitt navn og gjør bevegelsen og så elevens navn og bevegelsen. Slik fortsetter vi til vi har tatt alle navnene. Jeg oppfordrer elevene til å velge varierte bevegelser, hopp og ned på bakken. Dette gir mye aktivitet og fungerer godt til oppvarming. På slutten kan man  prøve å gjøre bevegelsene i motsatt rekkefølge – eller man kan stokke om på elevene og se om man klarer å gjøre riktig bevegelse til navnene. 

Undervisningsmetoder har mange gode bli kjent leker. Vi anbefaler den første navnleken med ball. 

Friluftrådene Landsforbund har et hefte med tittelen Fysisk i Friluft som har en del aktiviteter som passer for å bli bedre kjent. 

Omvendt gjemsel er en morsom vri på en kjent lek. Flere tips om leker i uke 14.

Se forslag til aktiviteter for hver enkelt undervisningsuke under!

 

friluftsutfordringer

Årshjul for uteskole

Trykk på lenken for å laste ned Word-dokument med forslag for hver uke!

Oversikt – uteskole uke for uke

Høst: 
Uke 34 – Bli kjent
Uke 35 – Kart
Uke 36 – Les ute
Uke 37 – Allemannsretten
Uke 38 – Naturmateriale
Uke 39 og 40 – Utemøteplass
Uke 40 og 41 – Musikk
Uke 42 – Begreper
Uke 43 – Mat i naturen
Uke 44 – Tegn på vinter
Uke 45 – Troll og kunst
Uke 46 – Frøspredning
Uke 47 – Sannsynlighet
Uke 48 – Aktive læringsmetoder
Uke 49 – Språklæring
Uke 50 – Jul i naturen
Uke 51 – Vintersolverv

Vår: 
Uke 2 – Målinger
Uke 3 – Samarbeid
Uke 4 – Vinteraktiviteter
Uke 5 – Vannets egenskaper
Uke 6 – Samiske tradisjoner
Uke 7 – Fjellvett og turregler
Uke 8 og 9 – Livet i vann
Uke 8 – 10 – Førstehjelp
Uke 10 og 11 – Mønster
Uke 12 – Poesi
Uke 13 – Leker fra gamledager
Uke 14 – Historiske plasser
Uke 15 – Vårtegn
Uke 16 – Insekter
Uke 17 – Sansene
Uke 18 – Ryddeaksjon
Uke 19 – Fisker og fisking
Uke 20 – Orientering
Uke 21 – Mangfold
Uke 22 – Vårhøsting
Uke 23 – Opp i luften

 

Ved spørsmål, kontakt prosjektleder for Friluftsliv i skolen, Gunhild Bondevik Størseth. E-post: gunhild@norskfriluftsliv.no

 

print