Kroppen er skapt for bevegelse. En daglig dose fysisk aktivitet gir overskudd, livskvalitet og beskytter mot en lang rekke sykdommer og plager. Mange setter likhetstegn mellom fysisk aktivitet og trening. Forskning viser imidlertid at det ikke er nødvendig med blodslit for å få helsegevinst. Litt er bra – mer er bedre. Rundt tretti daglige minutter slik at du blir litt andpusten og litt varm på ryggen, teller for å få dine 30. Med intensiv aktivitet, kan du redusere tiden. Friluftsliv og små og store turer er den soleklare vinneren når vi spør hvordan folk er aktive – og flertallet sier de vil mer på tur. Dine30 og Helsedirektoratet håper at flere får opp øynene opp for alle de gode opplevelsene – og helsegevinstene – som finnes ute i naturen.

Med #dine30 vil Helsedirektoratet få fram at aktivitet er like viktig som søvn og mat. Hvem har sagt at man må bruke treningstøy eller utsyr for å holde seg i form? Du trenger bare kroppen din – bruk anledningene som dukker opp. Gjør noe du liker – gjerne med noen du liker. Kanskje du kan inspirere andre? Kanskje du kan være den lille dytten noen av dine nærmeste trenger?

Dine30 er utviklet av Helsedirektoratet i tett samarbeid med en lang rekke frivillige organisasjoner. Alle kan bli med på «dugnaden» – Inspirer, del erfaringer eller sjekk hvordan andre får sine 30 med på www.Facebook.com/dinetretti ​​

print