Det er velvære å gå på tur. Det koster ingenting, og gir bare gevinst, sier Tordis Lilleng (76). Siden hun og ektemannen Ivar Nordstrøm (74) ble sammen for nesten tjue år siden, har de gått på tur så godt som hver dag.

– Vi går kanskje litt saktere nå enn før, men det er ikke så mye, sier Ivar. 

Begge er opptatt av å ta vare på helsa, spesielt etter at de ble eldre. Motivasjonen er å kunne bo hjemme og være aktive så lenge som mulig. De merker at gåturene hjelper på appetitt og nattesøvn, og er godt for både kroppen og hodet.

– Det er noen dager jeg kan føle meg trøtt og sliten, men så tar jeg på meg skoene og går ut. Etter en stund føler jeg meg mye bedre. Det er noe med takhøyden ute, forteller Ivar.

– Ja, man blir lettere til sinns, nikker Tordis.

Den samme turen er aldri lik

–Hvis det ikke regner, så går vi, sier Ivar.

Både han og Tordis går en formiddagstur så godt som hver dag, spesielt etter at de pensjonerte seg og fikk bedre tid. Turene trenger ikke å være lange, og ekteparet har et par faste ruter i nærområdet hvor de liker å gå.

– Jeg kan gå den samme runden i parken, men den er aldri lik. Tar du deg tid til å kikke så er lyset forskjellig og årstidene forandrer seg. En kjent plass kan vise seg fra nye sider, sier Ivar.

I tillegg til frisk luft og mosjon, synes de også det er lettere å komme i kontakt med folk ute. 

– Samfunnet har blitt mindre sosialt. Alle sitter i sitt hus, eller i sin lille leilighet. Det er ikke så sosialt som det var da vi vokste opp. Før når du gikk på butikken møtte du folk og ble ekspedert, men nå kan du bare ta med deg varene og gå ut igjen uten å snakke med noen, forteller de. 

Ute opplever de derimot at de kan møte mange trivelige mennesker.

– Folk er veldig til å hilse og man kommer i prat med folk hvis man vil. Det er lettere å få kontakt med folk ute i naturen enn ellers, mener Ivar.

(teksten fortsetter under bildet)

Endt på uante steder

I tillegg til sine faste dagsturer er de også med og går med den lokale turmarsjklubben en gang i uka. Ivar har vært medlem av Turmarsjforbundet siden en gang på 70-tallet og interessen for turmarsj har tatt de med til mange nye steder.

– Vi reiser land og strand rundt. I sommer gikk vi Svarta Bjørn-marsjen oppe i Narvik, det var en opplevelse. Så har vi vært på Skrova, i Irland og hver påske går vi i Tyskland. Jeg vet ikke hvor vi ikke har vært,  forteller Tordis.

Turmarsj er en internasjonal form for sport, eller aktivitet, hvor man går arrangerte turer. I Norge er turmarsjene arrangert av Norges Turmarsjforbund sentralt, og en rekke turmarsjforeninger lokalt. Det er ingen konkurranse, tidtaking eller vinnere, bare muligheter for trim og sosialt samhold.

– Det som er så fint er at du får se så mye, du havner på steder du ikke hadde funnet frem til selv, sier Ivar.

Lag en avtale

Deres beste tips til de som vil komme seg ut, er å gå på tur sammen med andre.

– Vi er jo så heldige at vi er to! Noen ganger har ikke den ene lyst til å gå, men blir med likevel. Hvis man er alene, er det nok lurt å lage en avtale med andre. Det er bestandig lettere når du har noen som drar deg ut, forteller de.

Les mer: Disse står klare til å ta deg med ut på tur.

– Eller, hva med å låne en hund, som du kan ta med ut å lufte? Det er også en fin måte å komme seg ut på. Jeg kjenner flere pensjonister som låner en hund på dagtid, når eieren er på jobb, sier Ivar.

Det foreslår også at man kan dra på et overraskelsesbesøk til venner eller noen man kjenner.

– Vi går av og til ut for å besøke folk, og er de ikke hjemme så har vi i alle fall fått turen. Det kan være hyggelig med overraskelsesbesøk, for da er det ingenting som kreves av deg. Terskelen er litt lavere enn hvis du har invitert inn selv, avslutter Tordis.

 

6 tips for å komme seg ut

  • En fast daglig gåtur. Turen trenger ikke å være lang, det holder å gå en liten tur i eget nærområde.

  • Lag gjerne en avtale. Du kan melde deg inn i en gruppe, eller oppsøke en arena hvor du treffer flere, da blir turen lettere å gjennomføre.

  • Gå eller sykle i stedet for å kjøre korte avstander.

  • Ta med barnebarna. Gå en tur i parken sammen eller ta dem med til nærmeste lekeplass. Dere trenger ikke reise langt for å skape gode minner.

  • Dra ut og plukk bær, sopp eller andre nyttevekster. Høst av naturen samtidig som du holder deg frisk.

  • Skiturer er en fin aktivitet der du bruker hele kroppen. Føler du deg ustø, kan en spark, eller fottur med brodder og staver, være et godt alternativ om vinteren.

(Kilde: Brosjyren «Friluftsliv for seniorer» produsert av Norsk Friluftsliv, med støtte fra Helsedirektoratet)

 

Les mer: Ønsker du mer informasjon og inspirasjon? Sjekk ut www.friluftslivforseniorer.no

print