105 kommuner har innen fristen søkt Miljøverndepartementet om å få åpne for fornøyelseskjøring med snøscooter. 

  

– Tenk deg godt om om før du kjøper hytte i en av disse kommunene, sier Friluftslivets Fellesorganisasjon (FRIFO), særlig hvis behovet ditt er stillhet og ro.

 

Tidligere i år varslet regjeringen at den ville åpne for en utvidet prøveordning for 40 kommuner med etablering av fornøyelseskjøring med snøscooter. Hundre kommuner søkte innen fristen den 1. september (se liste under).

 

– Dette er svært skuffende, og en alvorlig trussel for det tradisjonelle norske friluftslivet, sier FRIFOs generalsekretær Lasse Heimdal. Selv om det «bare» er 40 kommuner som i første omgang vil få tillatelse, er det få som tror at det vil være mulig å holde igjen presset fra de øvrige (over) 60 kommunene under dagens politiske vinder. FRIFO mener det også vil bli et press på å legge skuterløypene i tilknytning til eksisterende hytteområder og attraktive friluftsområder.

 

Oppsøker du fjellet for å oppleve naturens ro og stillhet, bør du derfor unngå kommuner som planlegger skuterløyper for fornøyelseskjøring.

 

– Motorferdsel i natur er i utgangspunktet forbudt. Men det finnes allerede i dag en rekke gode ordninger som gir mulighet til å bruke snøskuter for den som har behov for det, hevder Lasse Heimdal. Er du funksjonshemmet eller har lang avstand fra vei til hytta kan du få dispensasjon. Mange steder er det også lagt til rette for felles bagasjetransport til hytter. Dette er en nyttig ordning, sier Heimdal.

 

– Men å legge til rette for utbredt bruk av snøskuter i naturen i et løypenettverk, vil ytterligere svekke nordmenns evne til å forflytte seg ved egen kraft. Dette er feil folkehelsestrategi, sier Heimdal.

 

– Det er et tankekors at samfunnet på den ene siden bruker store ressurser på å få nordmenn til å bevege seg mer, og på den andre siden reduserer behovet for å røre på seg i naturen, som er vår viktigste og mest populære fritidsarena.

 

FRIFO stiller også store spørsmål om det finnes kompetanse i kommunene til å vurdere det lokale naturgrunnlagets egnethet for motorferdsel. De er også helt åpent hvem som skal betale for det store behovet for kontroll og tilsyn av snøskuterbruken.

 

Søknadsmengden viser også at mantraet om at kommunene «må bestemme mest selv» ikke fungerer i praksis for skuterpolitikken. Hver kommune tenker kun på seg selv. Når ingen lenger vil ta ansvar for å tenke helhetlig, blir resultatet at man i framtiden skal lete lenge etter en kommune i Norge med uberørt natur hvor stillhet er en av opplevelseskvalitetene.

 

– Ekte naturopplevelser med uberørt er også noe av det beste vi kan tilby utenlandske turister. Åpnes det for enda mer motorferdsel   i naturen, vil dette være til stor skade; Først og fremst for den norske friluftslivskulturen, men også for grønt reiseliv og for de opplevelseskvaliteter mange søker i naturen, sier Heimdal.

 

Kommuner som har søkt om å få være en del av forsøksordningen:

 

Alta, Alvdal, Ballangen, Balsfjord, Bardu, Beiarn, Bindal, Dovre, Drangedal, Eid, Eidfjord, Engerdal, Etnedal, Evenes, Fauske, Flesberg, Flå, Folldal, Fosnes, Fyresdal, Gol, Grane, Gratangen, Grong, Grue, Hemnes, Hemsedal, Hjartdal, Hol, Holtålen, Høylandet, Karlsøy, Kautokeino, Krødsherad, Kvalsund, Kviteseid, Kvænangen, Lavangen, Lesja, Lierne, Luster, Lødingen, Meråker, Midtre Gauldal, Målselv, Namdalseid, Namsos, Namsskogan, Narvik, Nes, Nesseby, Nesset, Nord-Aurdal, Nord-Fron, Nore og Uvdal, Nærøy, Oppdal, Os, Osen, Overhalla, Rana,Rendalen, Rennebu, Rissa, Rollag, Røros, Røyrvik, Salangen, Selbu, Seljord, Sigdal, Sirdal, Skjåk, Skånland, Snåsa, Steinkjer, Stor-Elvdal, Surnadal, Sørfold, Sørreisa, Tinn, Tokke, Tolga, Trysil, Tydal, Tynset, Valle, Vang, Vefsn, Verdal, Verran, Vestre Slidre, Vinje, Vågå, Våler, Åfjord, Ål, Åmli, Åseral, Åsnes.

Oppdatering 6.9. fra MD: I tillegg kommer Hægebostad, Nissedal, Sør-Varanger, Saltdal, Rindal. Det kan komme enkelte tillegg når postmottak har sluttbehandlet.

Antall pr 10/9: 105

 

(LENVIK, LOM og LEVANGER er strøket fra MDs liste, disse har IKKE søkt)

 


 

Kontaktperson:

Kontakt hos FRIFO ved spørsmål om saken:
Generalsekretær Lasse Heimdal, mobil 95 15 11 94
Styreleder Dag Kaas, mobil 91 81 52 40

Skriv ut denne siden